top of page
bound peacock_DSC00019. iminuitadjpg.jpg

K A T E   M C B R I D E

Dreamscapes

O P E N I N G

Giovedì 28 Marzo

Thursday 28 March 

h. 18:00

ita.

Frammenti di sogno sono quelli che l’artista statunitense offre al pubblico in un gioco di illusionistiche immagini sospese tra ambiguo disvelamento e crittografia poetica. Affiorano appunto così, come da un oceano onirico, liquidi paesaggi interiori e d’un tratto si fanno figura: memorie, sensazioni, sussulti del cuore, fremiti dell’anima, intrecci di parole, forse anche di sospiri, di gemiti, di singhiozzi. L’immediatezza dell’attimo fuggitivo e la sua ineludibile irripetibilità trovano il loro smaltato ricettacolo in evanescenti istantanee Polaroid, in pagine battute a macchina con caratteri incerti e sfumati, in frasi scritte a matita dai riflessi opalini. Ma non è ancora questa la loro meta finale. E da lì migrano, in una sorta di raffinato camouflage, per soffermarsi su fogli di carta giapponese sottili e impalpabili come ali di farfalla fissati in chine-collé a carta da acquarello. E forse, a ben vedere, nemmeno questo potrebbe essere il loro definitivo punto d’arrivo.

Stefano Masi

eng.

In Dreamscapes writer and filmmaker Kate McBride offers to the public fragments of dreams in a play of illusionistic images suspended between ambiguous revelation and poetic cryptography. As if submerged in a dreamlike ocean, liquid inner landscapes emerge, morphing into figures: memories, sensations, jolts of the heart, thrills of the soul, intertwining of words, and perhaps even of sighs, moans, sobs. These fugitive moments and their inescapable unrepeatability are captured in Polaroid snapshots, in typed pages with blurred letters, and in candid reflections written in pencil. From there they migrate, to be transported on thin Japanese paper, delicate like butterfly wings, set in chine-collé on watercolor paper. And perhaps, on closer inspection, not even this is their ultimate point of arrival.

 

Stefano Masi

K A T E    M C B R I D E

The world of the Polaroid image with its soft edges and unpredictable outcomes is a preoccupation of writer and filmmaker Kate McBride. She has used the instant medium since the 1980s to remember moments that interweave with written pieces and films she creates. She has long kept photographic and poetic journals of her travels. The Polaroid Spectra images selected for the show were shot in places as diverse as a desert in the southwestern US, the Bay of Naples, the chalky hills of Tuscany, Jerez de la Fronterra. Details reveal themselves in large pigment ink prints on handmade Japanese paper; Kate’s poetry appears in the margins among scattered threads.

"bound peacock"

Pagani, Italy

1995

Tecnica mista e Polaroid 

su carta giapponese

cm.  105 x 107

bottom of page